torsdag 26 mars 2009

bilbo

På ljudbok faktiskt, första ljudboken jag lyssnat på på mycket länge. Jag har läst Bilbo förut, för många år sen, och blev allt en smula besviken den här gången. Berättelsen är väldigt enkelt berättad och jag tycker egentligen inte att någon av karaktärerna fördjupas utan de är alla väldigt schablonartade och grovhuggna. Dessvärre tycker jag inte ens att berättelsen i sig räcker särskilt långt, det sker nästan ingen utveckling, ibland tänker jag att man skulle kunna ha blandat skivorna utan att det märktes. Genomgående återkommer mönstret att de stöter på ett problem, undkommer i sista stund, får problem igen, misströstar men lyckas genom tur och timing klara sig helskinnade än en gång. Inget fel i det, men jag upplever att varje sådant paket med handling inte knyter an till de andra, utan de staplas bara på varandra och det blir därför platt. Min kära mor trodde sig veta att Bilbo skrevs som en barnbok, vilket skulle kunna förklara bristen på djup. Det skulle också förklara varför jag tyckte mer om den förra gången jag läste den. Utveckling hos mig alltså, det är väl bra.

Om man ska säga något positivt också, och det ska man nog, så kan det till exempel vara att Tolkien beskriver världen, varelserna och händelserna övertygande så till vida att han berättar som ett ögonvittne skulle göra. Han hittar inte på nånting utan berättar bara som det faktiskt var.

Efteråt inser jag att det inte någonstans i boken förekommer någon varelse av kvinnligt kön, möjligen med undantag av någon Tookig faster som nämns i förbifarten. Om det är en relevant iakttagelse låter jag vara osagt.

Jag läste Ringen-trilogin vid årskiftet 06/07, förvisso var jag något yngre då också, men jag vågar ändå påstå att jag föredrar de böckerna. Där finns mer av karaktärsutveckling och interaktion och även om det ofta finns en väldigt väldig indelning mellan ont och gott finns det mer att fundera kring efteråt.

Titel: Bilbo - en hobbits äventyr
Författare: John Ronald Reuel Tolkien (1937)
ISBN: 91-7313-040-0

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP