tisdag 17 mars 2009

gregorius

Jag har just avslutat romanen Gregorius av Bengt Ohlsson. Hela berättelsen grundar sig på Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas och pastor Gregorius som där framställs som en hycklande, egoistisk och trångsynt person. Doktor Glas uttrycker gång på gång sitt förakt för den elake, självrättfärdige pastorn. Trots att berättelsen är densamma förvandlas min bild av Gregorius när jag nu får berättelsen ur hans perspektiv. Ju mer jag läser av boken desto mer tycker jag mig känna igen mig i Gregorius funderingar och tillkortakommanden. Han resonerar fram och tillbaka kring kärlek, skam och stolthet med fascinerande ärlighet och intelligens. Till en början önskar jag att boken är tunnare, men allt eftersom fördjupas bilden av pastorn och det känns mer och mer på riktigt. Han blir komplex och äkta och för ett mycket större djup än vad jag minns att doktor Glas visade. Kanske är jämförelsen inte relevant, för det är en bok i sig själv, även utan Doktor Glas. Allt Gregorius är med om under sommaren, och alla hans funderingar kring vad som händer honom och hur han reagerar på det är mänskligt och jag lider med honom när han dömer sig själv för sin feghet och osäkerhet, också för att jag känner igen mig själv.

-Ni får ursäkta, säger jag, men jag har fått intrycket att ni är en ganska ensam människa.
Hon ser förvånat på mig. Jag förstår hennes förvåning. Mitt tonfall är vasst och förbindligt på samma gång, och mitt röstläge är högre än vanligt. Jag låter som en kammaråklagare, som med illa dold skadeglädje lägger fram ett avgörande bevis. Och jag inser att all den irritation som genomfor mig när jag tänkte på hennes make, drabbade henne i stället.
Hon pressar fram ett leende, men det finns ett mörkt vemod i hennes ögon.
-Vad egendomligt att ni säger det.
-Jaså, hur så?
-Jag har tänkt samma sak om er.
Även jag får fram ett leende. Jag vet inte varför. Det var ju inte direkt någon lustighet som hon yttrade.
Jag går bredvid henne med händerna på ryggen, medan hennes ord ekar i huvudet.
De hade kunnat vara avvisande och rentav stridslystna. De hade kunnat betyda: håll er borta.
Men när jag ser på henne, i smyg, i ögonvrån, kan jag inte upptäcka någonting i den vägen. Hennes ansikte är varmt och lugnt. Och jag ser ingenting som har stängts. Jag ser någonting som har öppnats.
Gregorius analyserar och för en ständig inre dialog om livet, sitt yrke och allt som följer med det och kanske framförallt om kärleken och sitt olyckliga(?) äktenskap.
Det är en obehaglig tanke. Det drar kallt från den. Något rått som stiger upp mellan golvspringorna. Någon tanke om hur ofta jag har gått omkring och förmodat saker om henne, precis som hon har förmodat saker om mig, och så har vi inrättat oss därefter.
Hur ofta har vi inte fel i våra förmodanden? Och hur ofta har vi förblivit ovetande om hur fel vi har haft?
En mycket läsvärd och tänkvärd bok, säkert är det bra att läsa Doktor Glas först, så att man kommer från en liknande riktning som författaren, men det är knappast nödvändigt. Det tillför också dimensionen att man får se hur olika ett händelseförlopp kan upplevas av två personer. Här är förresten en kul och för somliga obegriplig recension av boken.

Titel: Gregorius
Författare: Bengt Ohlsson (2004)
ISBN: 91-0-010444-2

3 kommentarer:

Helena

Tack!

Anonym

Läste just recensionslänken. Oj, vad underbar! I love! :D Så... du har börjat blogga nu? Spännande. Tror du du kommer uppdatera kontinuerligt? Om jag började blogga tror jag att jag skulle vara entusiastisk i början och sedan långsamt börja skriva mer och mer sällan, tills bloggen hade fadet into the shadows... Å andra sidan är du nog bättre på det än jag. Held och lykke med bloggen (som danskarna säger)! Nu ska jag fortsätta läsa leukemi... kram!

simon

@ Hanna: Det är väl inte omöjligt att du har alldeles rätt i din beskrivning av en möjlig framtid, men jag läste nånstans att det inte gör nåt. Internet behöver ingen kvalitetskontroll, det är OK att skräpa ner på internet. Uppdateringsfrekvensen kommer säkert att variera, men högst upp på sidan finns en länk som heter prenumerera, klicka där så får du besked när nya inlägg kommer.

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP