torsdag 19 mars 2009

love will pay the bills

Popbandet Billie the Vision & the Dancers är mina nya favoritvänner (om man räknar bort den typen av vänner som jag faktiskt träffar på riktigt). Musik som spänner från sprudlande trallvänlig gladpop som försäkrar mig om att livet är underbart och att just nu är det läge att njuta av det, till låg, stilla uppgivenhet när det är toksvårt att släppa taget och stört omöjligt att ta nya tag. Ända in i kaklet, bara för att bryta nacken mot sockerbiten, sakta sjunka ner mot botten med den nyfunna insikten att målgången var i den djupa änden av bassängen. Den erbjuder störst möjligheter och spänningsmoment, men om det rasar rasar det länge och tungt. Förlåt, nu snurrade jag in mig. Billie the Vision var ämnet. På deras hemsida presenterar de kärleksekonomi som jag vill slå ett slag för. De erbjuder alla sina skivor som gratis nedladdning där, men uppmuntrar också oss lyssnare att betala in en slant om vi tycker att det känns motiverat.

Jag påstår förvisso inte att jag är normal, så kanske kan jag inte extrapolera mitt beteende till andra människor, men jag tycker ändå att det är intressant. Vadå? Jo, igår köpte jag fyra skivor, tre stycken (Salem - Astronaut, Sofia Karlsson - Söder om kärleken & A Camp - Colonia) laddade jag ner genom cdon.com och betalade då 99:-/st, men den fjärde (Billie the Vision - Where the ocean meets my hand), som jag alltså kunde få gratis valde jag att pröjsa 150:- för. För mig verkar det alltså vara sant i någon mening att jag hellre betalar mer om jag inte måste. Jag vet inte om det är idealisten i mig som vill stötta naiva musiker för att han känner moderskänslor, och att jag inte skulle göra det samma om det gällde t.ex. Coldplay som klarar sig ekonomiskt ändå, eller jag kanske tycker om känslan av att det är jag som får ta beslutet och i tacksamhet över det förtroendet sockrar jag lite extra, eller så är det bara magkänslan som får styra...

Hur det nu är med den saken, ladda ner nån skiva, lyssna på den, och om du gillar den kan du ju fundera på om du tycker att den glädje du får ut kan mätas i pengar.

4 kommentarer:

Helena

Gillar beskrivningarna i första stycket skarpt :-)

Unknown

Hoppsan och äntligen!
Jag måste säga att jag blev lite förvånad över denna nya stjärna på blogg-himlen, men naturligtvis oerhört positivt!

Att du sen snurrar ändå in i kaklet ibland tror jag bara förhöjer läsningen!

Lycka till, jag kommer med spänning läsa kommande inlägg!!!

simon

@Helena: Tack
@Linus: Tack, hela idén blir mycket mer otäck nu när det finns människor (plural t.o.m!) som läser vad jag skriver, förhoppningsvis ska det inte hindra mig alltför mycket.

Unknown

Det är liksom en risk man tar om man lägger ut en länk till sin blogg på facebook...

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP