fredag 27 mars 2009

ted.com

Jag måste få tipsa om TED.com! TED står för Technology, Entertainment, Design och är en stor konferens som hålls en gång om året. En massa fascinerande och fascinerade människor bjuds in för att föreläsa i 18 minuter om just det dom kan bäst och brinner för. De här föreläsningarna bandas och läggs ut på hemsidan och väldigt många håller väldigt hög klass. Ämnena de pratar om är alltså väldigt varierande, och teknologi, underhållning och design tycker jag är en underdrift. Jag har till exempel sett tal om biologi, klimatfrågor, bakning (ur ett existentiellt perspektiv) och en massa annat. För att förklara vad jag menar kan jag nämna att jag satt i nästan 20 minuter och lyssnade på en biolog som talade om mantis shrimps, en väldigt liten räka med en liten klubba i ena änden som den använder för att slå sönder snigelskal. Ett otroligt smalt forskningsområde, och det borde bli tråkigt automatiskt, men tack vare hennes engagemang blev det otroligt intressant, hon lyckades verkligen förmedla sitt budskap på ett sätt som väcker nyfikenhet.

Tanken med TED är att samla och sprida idéer, och de gör det väldigt bra. Det finns också bra möjligheter att hitta den typen av föreläsningar man är ute efter genom att sortera dem efter tema eller hur folk har bedömt dem. En liten varning kan dock vara på sin plats, det är lätt att fastna enligt samma mekanismer som är verksamma på YouTube, fast här med faktisk kvalitet.

Medan jag skrev det här inlägget har jag tittat en andra och en tredje gång på Peter Reinharts tal om bröd och bakning, och jag fascineras. Bara att få se någon prata så kunnigt och passionerat om brödbakning är en glädje för mig. Jag vill lära mig mer, också om teorin bakom brödbakning, jag vill vet mer om proteiner och stärkelse och allt det där som alla andra lärde sig på hemkunskapen men som jag avfärdade som ointressant. Min näringslära har aldrig varit mer avancerad än 'ät varierat', och även om jag fortfarande tror att det räcker väldigt långt, så har nu en längtan väckts att åtminstone försöka lägga på minnet vad kostfiber egentligen är uppbyggt av, och huruvida kolhydrater ens behövs i en minimalistisk kost. För att inte tala om bröd, jag vill baka bröd, och om jag har tur kommer jag snart att få prova att baka i stenugn! Det hoppas jag väldigt mycket på, och jag kan lova att det kommer att dokumenteras här om det blir av.

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP