måndag 23 mars 2009

vitlök

Idag har jag gjort mitt första försök på en närbildsserie. Inget nyskapande motiv och inget spektakulärt resultat, men det var kul att göra och jag kom även till vissa insikter om hur man underlättar för sig själv att få ett bra slutresultat. Nästa gång, om det blir en sån, kan jag undvika några av misstagen jag gjorde den här gången.

Största missen var helt klart att jag inte hade nån klar idé om vad jag ville ha, därför flyttade jag runt på kameran, varierade brännvidd, bländare och ljussättning på ett godtyckligt sätt, vilket försvårade för mig när jag skulle försöka få bilderna att passa ihop. Men roligt ändå, och som sagt lite lärorikt. Det kan nog bli fler gånger. Då ska jag även fundera ett varv till på motivet, vitlök är ju ganska dämpad i sin färg, vilket jag inte riktigt kunde utnyttja, kanske skulle jag ha gått en annan väg och jobbat i svartvitt med starka kontraster istället. Nåväl, så här blev det i alla fall:





1 kommentarer:

Anonym

Den sista rutan var helt klart snyggast!

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP