måndag 6 april 2009

levain

Förra veckan bakade jag levainbröd, jag är inte helt säker på vad det betyder, vad som definierar ett levainbröd, men jag vet att det jag gjorde i alla fall faller i den kategorin. Det som var speciellt med brödet var att jag inte hade något jäsmedel av typen jäst, bakpulver eller hjorthornssalt. Jag började med en blandning av vatten, socker, honung och torkade aprikoser. Denna röra fick stå fyra dagar, så att den började jäsa en smula. Efter det tillsatte jag bara vatten, mjöl och salt. Och en hel del tid, knådning och värme. Det var ett premiärexperiment, och även om brödet blev en smula intetsägande, eftersom det bara innehöll vetemjöl och ingen smaktillsats, så var det kul att det blev så väldigt högt. Det var också om inte första så i alla fall nästan första gången som jag använde mig av jäskorgar för att styra riktningen på jäsningen. Och det var första gången som jag tyckte att det fungerade bra. Jag ansträngde mig också för att knåda och baka ut degen på ett skonsamt sätt, vika på rätt håll, och prydliga degknutar osv. Så här blev resultatet:


Man kan söka flera förklaringar till denna nya experimentlusta, tidigare har jag nämnt Peter Reinhart, nu kan jag lägga till Paindemartin, en alldeles underbar blogg om bakning och surdegar och liknande nörderi. Väldigt välskriven och underhållande, och full av tips för hemmabagaren. Paindemartin har också lett mig till Jan Hedhs bok Bröd, läsvärd om man har tid att läsa och om man är införstådd med att man snart kommer att tillbringa helgerna med att vakta degar, mäta rumstemperaturen i solskenet på fönsterblecket, olja in plastbackar, improvisera fram bakstenar och jag vet inte allt. Nördighetsvarning utfärdas, men det är den bästa sortens nörderi. Den sorten som leder till nåt kreativt, dessutom är den kreativa processens slutprodukt nånting ärbart, vilket minskar risken för att man plötsligt har ett helt rum fyllt med preussiska Läkerol-askar, vilket ju är risken med vissa andra sorters nörderi.

Till saken hör också E, vi hetsar varandra att baka mer, oftare och bättre. Hur bra som helst! Enda problemet är allt bröd som blir följden av bakandet, dessutom verkar vi ha en tendens att baka samtidigt, så plötsligt står vi där med åtta rykande varma limpor i knät och funderar på vilka som uppskattar spontana presentöverraskningar. Och visst kan man frysa bröd, men det är väl bara att skjuta på problemet samtidigt som man fyller sin frys med det. Som med rådjur; först skjuter man på dem, sen fyller man sin frys med dem.

3 kommentarer:

Unknown

Jag tar emot nybakat bröd vilken dag i veckan som helst!!! Bara komma och ringa på dörren!

Linda

Kan bara instämma med Linus- nybakat bröd är alltid välkommet hos oss =)

simon

@Linus & Linda: Det tar jag som ett löfte, jag ger dock inga själv om huruvida och när, men stor chans finns!

  © Blogger template 'Totally Lost' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP